Savjeti‎ > ‎

Četiri savjeta kako se lakše nositi s razvodom braka

Ženska ruka predaje prsten uz papire za razvod
Neovisno o tome razmišljate li o mogućnosti da okončate svoj brak ili ste ga možda već okončali, vjerojatno vas muče različiti strahovi. Strah od nepoznatog, strah da ćete pogriješiti, strah da se nećete znati adekvatno nositi s onim što slijedi, strah za djecu, te općenito strah od budućnosti.

Emocionalno suočavanje s razvodom braka vrlo je individualno i razlikuje se od osobe do osobe, ali neke osnovne smjernice mogu svakome biti od pomoći.

Jedan od razloga dolaska u moju ordinaciju je i rastava braka, a jedno od često postavljanih pitanja je, kako se emocionalno nositi s tim vrlo stresnim životnim događajem. Najteži dio razvoda upravo su bolne emocije koje vas mogu snažno preplaviti, stoga svoju pažnju pokušajte usmjeriti na sljedeće:

1) Pripremite financijsku strategiju

Za većinu ljudi, razvod braka predstavlja i promijenjenu financijsku situaciju. Što prije sagledate činjenice, to ćete se prije prilagoditi na novonastalu situaciju, a razmišljanje o promjenama koje trebate napraviti u tom smislu spriječit će vas da kontinuirano živite u ljutitom i bolnom stanju uma. Što prije prihvatite svoju realnost, brže ćete se i oporaviti.
Prisjetite se da imate moć stvoriti nove mogućnosti i povećati izvore svojih prihoda. Budite organizirani, upoznajte se s činjenicama i počnite raditi na neophodnim promjenama kako biste preuzeli kontrolu nad svojim životom.

2) Budite roditelj

Vjerojatno najbolniji aspekt razvoda braka je izuzetan strah vezan za djecu, a upravo zbog ovog straha, mnogi i ostaju u nesretnim brakovima. Međutim, ako je brak nesretan, prožet kroničnom ljutnjom i/ili anksioznošću, tada razvod može biti bolje rješenje, budući da na taj način djeci možete osigurati veću stabilnost.
Dok se roditelji emocionalno prilagođavaju na razvod, vrlo često imaju osjećaj krivnje da djeci baš i nisu najbolji roditelji. Jedna od najboljih stvari koju možete učiniti za svoju djecu jest da se emocionalno uključite i budete empatični. Pokažite im i recite da ih razumijete, dajte im prostora za njihove osjećaje vezane za razvod, izravno tražite suosjećanje, te im i sami ponudite suosjećanje za njihove brige. Jasno im dajte na znanje da razumijete što proživljavaju i da ste uz njih.
Iako će to nekad iziskivati izuzetan napor i trud, svakako izbjegavajte govoriti loše stvari o svom bivšem partneru, odnosno drugom roditelju.

3) Prihvatite svoj razvod, žalujte

Žalovati ne znači da morate sjediti i čitavo vrijeme plakati, sami u zamračenoj prostoriji. Zdravo žalovanje podrazumijeva da prihvaćate činjenicu da s razvodom dolazi i proces ozdravljenja, a s vremena na vrijeme, važno je znati prepoznati gdje se nalazite u tom procesu.
Proces žalovanja uključuje:
    • Poricanje („Ovo se ne može događati!“) 
    • Ljutnju („Ja to ne zaslužujem!“) 
    • Pregovaranje („Možda mogu vratiti bivšeg partnera ako se promijenim.“) 
    • Depresiju („Koja je uopće svrha života?“) 
    • Prihvaćanje („Još uvijek mogu biti sretan/sretna, unatoč gubitku.“) 

Nema pravila o redoslijedu prolaska kroz navedene faze žalovanja, a važno je razviti svjesnost o tome gdje se nalazite odnosno kroz koju fazu prolazite u svakom pojedinom trenutku. Prihvatite činjenicu da će vam trebati vremena, ali da ćete eventualno, ako vi to dozvolite, ponovo naći mir i sreću.

4) Tražite podršku

Vjerojatno ćete se zbog brige o emocionalnom zdravlju svoje djece često osjećati iscrpljeno. Također će vas iscrpiti briga o vašem emocionalnom zdravlju kao i briga o pravnim aspektima rastave braka te nećete imati potrebu za druženjem.
No, iako je s vremena na vrijeme dobro nakratko se povući iz društva, ipak se potrudite da se redovito družite s drugim ljudima. Recite im kroz što prolazite i tražite pomoć. Razgovor s osobama kojima vjerujete pomoći će vam da se osjećate manje usamljenim i podsjetit će vas na činjenicu da je budućnost svjetlija i da ste joj svakim danom sve bliže.


Ukoliko razmišljate o razvodu braka, teško se nosite s razvodom, ne znate kako dalje nakon razvoda i/ili osjećate da ste zapeli u nekoj od faza žalovanja, te o svojim brigama i strahovima želite razgovarati s psihologom, slobodno me kontaktirajte.